Πρόταση ΠΕΣΕΔΕ για χρήση αντικειμενικών κριτηρίων καθορισμού Ασυνήθιστα Χαμηλών Προσφορών

Εμφανίσεις: 1048

Πρόταση για τη "Χρήση αντικειμενικών κριτηρίων για τον καθορισμό των ΑΧΠ" κατέθεσε η ΠΕΣΕΔΕ, στο πλαίσιο των προτάσεων της Πανελλήνιας Ένωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ) επί του προσχεδίου Εγκυκλίου του ν. 4412/2016 με θέμα: «Εξειδίκευση των όρων χαρακτηρισμού μίας οικονομικής προσφοράς ως ασυνήθιστα χαμηλής και για την εκτίμηση των παρεχόμενων εξηγήσεων».

Στην πρόταση αναφέρονται τα ακόλουθα:

"Αξιότιμοι Κύριοι,

Επειδή θεωρούμε ότι η αντιμετώπιση του νοσηρού φαινομένου των υπερβολικά χαμηλών προσφορών (μεγάλων εκπτώσεων) εξελίσσεται σε ωρολογιακή βόμβα στα θεμέλια των κατασκευών και των κατασκευαστικών επιχειρήσεων, με την παρούσα, Σας υποβάλλουμε εκ νέου πρόταση της Πανελλήνιας Ένωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ) επί του προσχεδίου Εγκυκλίου στο πλαίσιο του ν. 4412/2016 με θέμα: «Εξειδίκευση των όρων χαρακτηρισμού μίας οικονομικής προσφοράς ως ασυνήθιστα χαμηλής και για την εκτίμηση των παρεχόμενων εξηγήσεων» και παρακαλούμε να την αξιολογήσετε.

Α. ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΑΧΠ – με χρήση του ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΥ ΚΡΙΤΗΡΙΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ολοκληρωμένων και παραληφθέντων, της τελευταίας τριετίας προ της δημοπράτησης.

Η εισήγηση της Ομάδας Εργασίας, προσανατολίζεται στην χρήση αλγορίθμου (μαθηματικού τύπου), συναρτώμενο με τον μέσο όρο των προσφορών, για τον προσδιορισμό μίας έκπτωσης, πάνω από την οποία οι προσφέροντες θα πρέπει να καλούνται για «αιτιολόγηση», ενώ οι προσφέροντες χαμηλότερη από το όριο έκπτωση, θα αναλαμβάνουν το έργο χωρίς «αιτιολόγηση».

Θεωρούμε ότι η χρήση του μέσου όρου των προσφορών, ως «εργαλείο» εντοπισμού των ΑΧΠ, ναι μεν αφαιρεί από την Αναθέτουσα Αρχή/Φορέα την δυνατότητα αυθαίρετου προσδιορισμού, ωστόσο εκτιμούμε ότι α) δεν οδηγεί σε αντικειμενικά συμπεράσματα και β) θα δοθεί στους προσφέροντες κίνητρο για υποβολή πλήθους «πλασματικών» προσφορών με στόχο την καθοδήγηση του μέσου όρου.

Πιθανολογούμε λοιπόν βάσιμα, ότι η χρήση τέτοιων αλγορίθμων, δεν θα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα, δηλαδή λογικές και αιτιολογημένες προσφορές, ενώ θα οδηγήσει εκ νέου σε γενικευμένη διαπλοκή μεταξύ υπηρεσιών και αναδόχων, ενώ πιθανόν να πυροδοτηθεί νέος κύκλος βάσιμων νομικών αμφισβητήσεων των αποτελεσμάτων των διαγωνισμών.

Με την παρούσα αντιπροτείνουμε, να λαμβάνεται ως αντικειμενικό όριο – «Χαμηλότερη Αποδεκτή Προσφορά (ΧΑΠ)», ο ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ, αντίστοιχης κατηγορίας της εκάστοτε Περιφέρειας ή Περιφερειακής Ενότητας, τα οποία ολοκληρώθηκαν και παραλήφθηκαν χωρίς προβλήματα, ήτοι χωρίς περικοπές, εκπτώσεις εγγυήσεων κλπ και χωρίς υπερβάσεις ή/και Συμπληρωματικές Συμβάσεις.

Το γεγονός ότι τα έργα ως άνω, ολοκληρώθηκαν και παραλήφθηκαν οριστικά χωρίς προβλήματα, αποτελεί ένα λογικό, αντικειμενικό και μη αμφισβητήσιμο όριο για τον χαρακτηρισμό των αντίστοιχων
ή/και υψηλότερων προσφορών (δηλ. χαμηλότερης έκπτωσης) ως «κανονικών».

Μάλιστα εις αυστηροποίηση του ως άνω κριτηρίου, προτείνουμε να λαμβάνεται ως βάση – «Χαμηλότερη Αποδεκτή Προσφορά (ΧΑΠ)» το 1,15 του μέσου όρου ως άνω, ώστε να ληφθεί υπ' όψην το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια οι προσφερόμενες εκπτώσεις είναι ούτως ή άλλως υπερβολικά υψηλές.

Τα στοιχεία για το κόστος των έργων (ή αντίστοιχα των εκπτώσεων) της κάθε Περιφέρειας / Περιφερειακής Ενότητας για κάθε κατηγορία έργων (κύρια κατηγορία), που παραλήφθηκαν οριστικά χωρίς προβλήματα εντός της τελευταίας τριετίας, μπορούν να αντληθούν από τα στοιχεία που τηρούν οι Διαχειριστικές Αρχές της Χώρας.

Το ως άνω όριο «Χαμηλότερης Αποδεκτής Προσφοράς (ΧΑΠ)», συμπεριλαμβάνεται στην διακήρυξη του διαγωνισμού και συνεπώς είναι γνωστό στους συμμετέχοντες.

Παράδειγμα:

Στην Περιφερειακή Ενότητα ΧΧΧ ολοκληρώθηκαν και παραλήφθηκαν κατά τα τρία τελευταία έτη, ήτοι 2014, 2015 και 2016 τα έργα με κύρια κατηγορία «Υδραυλικά» ως εξής:

Έργο1: Προϋπολογισμού 10.000.000€, προσφοράς 5.700.000€, έκπτωση 43%,

Έργο2: Προϋπολογισμού 5.000.000€, προσφοράς 3.100.000€, έκπτωση 38%,

Έργο3: Προϋπολογισμού 500.000€, προσφοράς 195.000€, έκπτωση 61%,

  1. Υπολογίζεται μέσος όρος κόστους προσφοράς προς αρχικό προϋπολογισμό: 8.995.000€ / 15.500.000€ = 0,5803, ή άλλως μέση έκπτωση Υδραυλικών έργων της Περιφερειακής Ενότητας ΧΧΧ κατά την τελευταία τριετία = 41,97%.
  2. Προσαύξηση μέσου όρου κόστους προσφοράς κατά 1,15, δηλ. 0,5803 Χ 1,15 = 0,6673, ήτοι έκπτωση 32,27%
  3. Συνεπώς για την Περιφερειακή Ενότητα ΧΧΧ, για τους διαγωνισμούς Υδραυλικών έργων κατά το τρέχον έτος 2017, το όριο – «Χαμηλότερης Αποδεκτής Προσφοράς (ΧΑΠ)», καθορίζεται σε 0,6673 του προϋπολογισμού (ή άλλως αντίστοιχο σε έκπτωση επί του προϋπολογισμού 32,27%).
  4. Κατά τα παραπάνω οι προσφορές που αντιστοιχούν στο 0,6673 του προϋπολογισμού, ή είναι υψηλότερες αυτού, θεωρούνται «κανονικές», ενώ οι χαμηλότερες χαρακτηρίζονται ΑΧΠ και οφείλουν να εξηγήσουν την προσφορά τους.

Β. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΧΠ – ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗ ΕΞΗΓΗΣΕΩΝ - Για τους προσφέροντες ΑΧΠ (κάτω του ορίου όπως προσδιορίζεται στην προηγούμενη ενότητα: Υποβολή «Τεύχους Αιτιολόγησης της οικονομικής προσφοράς», υποβαλλόμενο μαζί με την οικονομική προσφορά, ως στοιχείο αυτής, σε έντυπο της Αναθέτουσας Αρχής που περιλαμβάνεται στην Διακήρυξη.

Κατά τα παρατεθέντα στην προηγούμενη παράγραφο, η Αναθέτουσα Αρχή γνωστοποιεί στους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό, με τα έγγραφα της διακήρυξης:

Α) το όριο «Χαμηλότερης Αποδεκτής Προσφοράς (ΧΑΠ)»,

Β) Πίνακα «Τεύχους Αιτιολόγησης της οικονομικής προσφοράς», προς συμπλήρωση από τους προσφέροντες προσφορές χαμηλότερες του ορίου «Χαμηλότερης Αποδεκτής Προσφοράς (ΧΑΠ)» ως άνω.

Οι προσφέροντες που κρίνουν ότι μπορούν και επιθυμούν να προσφέρουν τίμημα χαμηλότερο του ορίου «Χαμηλότερης Αποδεκτής Προσφοράς (ΧΑΠ)», συνυποβάλλουν με την προσφορά τους συμπληρωμένο τον Πίνακα Β «Τεύχους Αιτιολόγησης της οικονομικής προσφοράς».

Η Επιτροπή Διαγωνισμού, ζητεί από τον προσφέροντα εξηγήσεις επί του υποβληθέντος πίνακα, εφ’ όσον τα στοιχεία που αναφέρονται στον Πίνακα Β «Τεύχους Αιτιολόγησης της οικονομικής προσφοράς» είναι ασαφή και χρήζουν περεταίρω εξηγήσεων.

Σε κάθε περίπτωση που η εξήγηση αξιολογείται ότι δεν εξηγεί κατά τρόπο ικανοποιητικό το χαμηλό επίπεδο της τιμής ή του κόστους που προτείνεται, η προσφορά θεωρείται ως μη κανονική σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 26 του ν. 4412/2016  και απορρίπτεται.

Παρακαλούμε η Ομάδα Εργασίας για την έκδοση των Εγκυκλίων να αξιολογήσει την πρόταση της Πανελλήνιας Ένωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ), με την οποία θεωρούμε ότι θα  επιλυθεί πλήθος προβλημάτων που προκύπτουν κατά την «εξειδίκευση των όρων χαρακτηρισμού μίας οικονομικής προσφοράς ως ασυνήθιστα χαμηλής».

Παραμένουμε στην διάθεσή Σας για περαιτέρω συνεργασία."

Πηγή