Έγγραφο ΣΜΜΙΔΕ για αυθαίρετες κατασκευές σε διατηρητέα κτίρια

Εμφανίσεις: 2257
 

 

 

Ξάνθη, 23 Μαρτίου 2015

Ανθ. Γ. Μιλτιάδου 24, 67100, Ξάνθη

ΠΡΟΣ:

1) Αναπληρωτή Υπουργό Π.Α.Π.ΕΝ. κ. Ι. Τσιρώνη

Τ: 2541022776-25411025233

 

2) Βουλευτή ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Ξάνθης κ. Ε. Γιαννακίδη

F: 2541022776  

 

3) Βουλευτή ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Ξάνθης κ. Χ. Ζεϊμπέκ

Ε: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

4) Βουλευτή Ν.Δ. Ξάνθης κ. Α. Κοντό

W: http://www.smmidexanthis.gr

 

 

 

ΚΟΙΝ:

Πρόεδρο T.E.E. Θράκης κ. Ν. Παπαθανασίου

 

Θέμα:

«Αυθαίρετες κατασκευές σε διατηρητέα κτίρια»

Σχετ:    α.  Ν.4178/2013 (ΦΕΚ174/Α/08.08.2013)

             β.  Υ.Α. 5385/24–11-95 (ΦΕΚ1097/Δ/14.12.1995 ) & ( ΦΕΚ93/Δ/18.02.1998 ) Υ.ΜΑ.Θ.

             γ.  Υ.Α. 9554/02 (ΦΕΚ-7/Δ/14-1-02) Υ.ΜΑ.Θ.

Αξιότιμοι κύριοι,

Μέσα στα πλαίσια εφαρμογής των διατάξεων του Νόμου 4178/2013 σε μία πόλη με πλούσιο ιστορικό παρελθόν, όπως η Ξάνθη,  συναντήσαμε το πρόβλημα ένταξης αυθαίρετων κατασκευών σε ορισμένα διατηρητέα κτίρια λόγω αποσπασματικής διάκρισης αυτών, χωρίς να εντάσσονται συνεκτικά και προκαθορισμένα στην ισχύουσα νομοθεσία.

Η υπαγωγή αυθαιρέτων σε διατηρητέα κτίρια είναι δυνατή µόνο κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 14 του (α) σχετικού, δηλαδή όπου οι αυθαιρεσίες βρίσκονται:

1. μέσα στον όγκο του διατηρητέου κτιρίου ή αφορούν προσθήκες καθ’ ύψος σε ποσοστό που δεν υπερβαίνει το 10% της συνολική δόμησης και

2. σε κτίρια με νόμιμη οικοδομική άδεια στο περιβάλλοντα χώρου αυτού, εφόσον δεν βρίσκονται σε επαφή με το διατηρητέο κτίριο.

Οι παραπάνω περιπτώσεις όμως δεν περιλαμβάνουν τα διατηρητέα κτίρια για τα οποία, παρά το χαρακτηρισμό τους, είναι επιτρεπτή η συντέλεση προσθήκης τόσο καθ’ ύψος όσο και κατ’ επέκταση.

Με το (β) σχετικό όπως τροποποιήθηκε με το (γ) σχετικό, χαρακτηρίστηκαν 593 κτίρια ως διατηρητέα και καθορίστηκαν οι κατηγορίες τους (Α-Β-Γ) και ο γενικός τρόπος προσέγγισης στη διαδικασία της αποκατάστασής τους. Συγκεκριμένα, για την κατηγορία Γ, μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι:

«…Επιτρέπονται επεκτάσεις και προσθήκη ύστερα από τη σύμφωνη γνώμη της ΕΠΑΕ και έγκριση του ΥΜΑΘ. Αν τα κτίρια είναι σε κακή κατάσταση, επιτρέπονται όπου είναι αναγκαίο και συμβατικές ανακατασκευές σε μικρότερη ή μεγαλύτερη έκταση με την προϋπόθεση ότι θα επαναλαμβάνουν την αρχική μορφή.»

Προβλέπεται λοιπόν η κτιριακή επέκταση σε διατηρητέα καθώς και η συμβατική ανακατασκευή σε μεγάλη έκταση. Δηλαδή, μπορεί να κατασκευαστεί επιπλέον κατ’ επέκταση και καθ’ ύψος προσθήκη κτιρίου με συμβατικό τρόπο και νέα υλικά [π.χ. με φέροντα οργανισμό από οπλισμένο σκυρόδεμα].

Επομένως, θα έπρεπε και οποιαδήποτε αυθαιρεσία κατά την κατασκευή της προσθήκης ή ανακατασκευής να δύναται να νομιμοποιηθεί όπως γίνεται για κάθε μη διατηρητέο κτίριο. Πώς είναι δυνατή η απαγόρευση νομιμοποίησης ή τακτοποίησης εργασιών οι οποίες δύναται να πραγματοποιηθούν μετά την έκδοση της απαιτούμενης οικοδομικής άδειας; Η απαγόρευση αυτή είναι λογική για τα διατηρητέα κτίρια των κατηγοριών «Α» και «Β», όπου απαγορεύονται οι προσθήκες και οι επεμβάσεις με συμβατικά/σύγχρονα υλικά, αλλά παράλογη για τα κτίρια της κατηγορίας «Γ» καθώς για αυτά προβλέπεται η δυνατότητα προσθήκης καθ’ ύψος και κατ’ επέκταση.

Σημειώνουμε ότι η κατηγοριοποίηση αυτή των διατηρητέων κτιρίων αφορά μόνο την παλιά πόλη της Ξάνθης και όχι γενικά όλα τα διατηρητέα κτίρια της χώρας. Εξάλλου ο Σύλλογός μας είχε ήδη τοποθετηθεί επί του θέματος και στη διαβούλευση του Ν.4178/13 στις 25/04/2013 με την ίδια θέση.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, παρακαλούμε να εξετάσετε το θέμα και ζητάμε να συμπεριληφθούν σε νομοθετική ρύθμιση οι παραπάνω περιπτώσεις ως εξής:

-     Να συμπληρωθούν οι αποφάσεις (β/ και γ/ σχετικά) με τη διατύπωση:

«Ειδικά για τις εργασίες στα διατηρητέα κτίρια κατηγορίας Γ, δύναται να ακολουθείται η διαδικασία νομιμοποίησης ή τακτοποίησης αυθαιρέτων κατασκευών»  ή

-     Να συμπληρωθεί Νόμος (π.χ. Ν.4178/13) με τη διατύπωση:

«Επί διατηρητέων κτισμάτων κατηγορίας Γ', όπως αυτά προσδιορίζονται στις αποφάσεις 5385/24-11-1995 (ΦΕΚ. 1097/Δ/5 & ΦΕΚ 93/Δ/98) και 9554/2002 (ΦΕΚ. 7/Β/14-1-2002) του Υπουργείου Μακεδονίας Θράκης, δύναται να υπάρξει διαδικασία νομιμοποίησης ή τακτοποίησης αυθαιρέτων εργασιών σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις, ύστερα από σύμφωνη γνώμη της ΕΠΑΕ και έγκριση του ΥΜΑΘ.» 

Με Εκτίμηση 

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος

Ψωμιάδης Κωνσταντίνος